donderdag 18 augustus 2011

P.S.

Afgelopen maandag zijn Philip en ik op radio Midvliet geweest om te vertellen over onze reis naar Zweden. Midvliet is de regionale zender (Leidschendam-Voorburg-Wassenaar-Stompwijk).

Het was een leuk gesprek aan het begin van het programma Midvliet Actueel. We zaten in de 1e 10 minuten. Je kan ons (16-08) nog ongeveer 2 weken beluisteren.

Marieke

vrijdag 12 augustus 2011

Thuis

Het was ons niet gegund: pas om 01.40 startte we om van noord naar zuid door Amsterdam te gaan. In totaal een uurtje gedommeld. Rond half 4 waren we bij de Nieuwe Meer, om om 4.30 weer verder te moeten. Wat een heerlijk geluid toen we om 6.30 in de haven lagen en de motor uit kon. Snel vielen we allemaal in slaap, de slaap die we zo hard nodig hadden.
Nu weer thuis. Morgen nog met z’n zessen opruimen en dan zit dit avontuur er echt op.
Marisja, Marieke, Daan, Nico, Philip en Sjoerd

donderdag 11 augustus 2011

de laatste loodjes

Enkhuizen – Amsterdam, het laatste traject op onze reis. Met, zoals wel meer deze vakantie, te veel wind uit de verkeerde hoek. Dus motorzeilend en met genoeg regen het Markermeer over. Om nu te wachten tot de Staandemast route door Amsterdam van start gaat. Dat kan ergens tussen 23.00 en 02.00 uur zijn. Vanavond is de avond van het lange wachten.
Om de tijd te doden spelen we nog een spel Bonus, lezen een boek, maken een puzzel en lopen een klein rondje. Hopen dat we niet te laat starten, dan kunnen we nog wat slapen vannacht.
Marieke

woensdag 10 augustus 2011

Weer op zoet

Na een dag langer op Harlingen gelegen te hebben zijn we weer vertrokken naar het IJsselmeer.
Maar in de nacht heeft Elan (Moos ²) een mug zo achter na gezeten dat hij ons niet meer lastigvalt.
Weer vroeg op, we moesten over de Boontjes. Daar staat bij eb te weinig water om er over heen te varen. Bij Kornweerderzand door de sluis naar zoet. Op het IJsselmeer de zeilen weer gezet en koers gezet naar Enkhuizen . Na een half uurtje ben ik even op de bank gaan liggen om de hond gezelschap te houden. Plots gaat de motor aan en ik keek verbaast dat we ineens voor Enkhuizen voeren om  laat en uitgerust in de Buyshaven vast leggen.
Groeten Philip

dinsdag 9 augustus 2011

Tijd vliegt, als je niets te doen hebt

Het rekenwerk van Daan en Sjoerd had ons gisteravond al geleerd dat we pas in de middag weg zouden moeten, dus konden we vanochtend wat langer van de rust genieten. Om na een ontbijt met vers waddenbrood een rondje stad te doen. Praktische zaken daarbij waren de watersportzaak, AH en de bakker voor Friese lekkernijen. Terug op de boot eerst koffie met door  mijn zus Janneke gebakken appeltaart gegeten en daarna naar het marifoonweerbericht geluisterd. Helaas werd de voorspelling niet beter, te veel wind uit de verkeerde hoek.
Daan en Sjoerd besloten al snel hun middag nuttig te besteden door in Leeuwarden naar Harry Potter deel 7.2 te gaan. Dus boemel heen, film kijken en boemel terug. Zo bedacht, zo gedaan. Ze vonden het een leuke film, Sjoerd leest nu even de laatste 50 pagina’s van het HP boek zodat hij kan nagaan of de film een beetje klopt.
Philip en ik zijn wat watersportwinkels langsgegaan. Heb nu voor elke bak zeeverkenners een eigen Man-Over-Boord-boei en mijn zeilpak is weer waterdicht (lang leve GoreTex wasmiddel). Zoals het hoort als we hier verwaaid liggen poffertjes gegeten.
Morgen varen we vroeg uit, zodat we voor de wind weer aantrekt het IJsselmeer bereiken.
Groet, Marieke

maandag 8 augustus 2011

Een dagje op Terschelling!

Hoe graag wilden we naar Terschelling! We hebben de Overstag nog een dagje laten rusten en zijn met de MS Tiger naar Terschelling gegaan. Om de eerste boot te halen zijn we om 6:30 uur opgestaan. De MS Tiger is een catamaran ferry die, vanwege haar snelheid, bovenin 2 gele knipperlichten dient te voeren. Met een gemeten snelheid over de grond van ca. 30 knopen (54 km/h) waren we in 45 minuten aan de overkant. Op Terschelling aangekomen bestond het programma uit VVV-informatiepakket ophalen, koffie met appelgebak eten en een site-seeing trip over Terschelling (van Terschelling-West naar Oosterend en terug). In de tussentijd zijn we gestopt om naar de Cranberrywinkel te gaan om de door Philip zo lekker bevonden ‘Knientsje’ in te slaan. Ikzelf heb ook de lokale economie gestimuleerd en een aantal producten gekocht. Bij Oosterend hebben we geluncht en de duinen beklommen. Dit gaf een mooi beeld over Terschelling. Eenmaal weer terug bij Terschelling-West hebben we gelucht op het strand. Cato heeft hier een mooi avontuur beleefd door in een rechte lijn naar ons toe te lopen. Dit eindigde erin dat ze door Marieke in een grote plas werd gegooid om even te ‘spoelen’. Op de terugweg hebben we gegeten op de Ferry en van het slechte weer genoten. Het was een lange maar heerlijke dag! Morgen staat weer harde wind voorspeld. Misschien dat we in de middag richting het IJsselmeer vertrekken. Sjoerd en ik hebben zojuist berekend hoe laat we dan dienen te vertrekken. Hier komt nog heel wat bij kijken (waterstanden, stromingopeningstijden van sluizen, waterkaarten, afstanden, etc.) Dit combineren kom je uiteindelijk tot een plan.
Groetjes, Daan

zondag 7 augustus 2011

ZONdag

Na een nacht voor de brug in Dronrijp gingen we op weg naar Harlingen. In eerste instantie deed de dag haar naam eer aan en scheen de zon volop. Maar dichterbij Harlingen werd er weer een beetje van Philips nieuwe pak afgeschreven: een forse stortbui schoonde het dek. Om daarna de zon weer haar dag te laten hebben.
In Harlingen liggen we nog steeds op zoet, vooral ook omdat deze haven goed beschermd ligt bij ZW/W wind. Van die wind schijnt de komende dagen genoeg te komen. Voordeel van deze haven is ook dat je dichtbij kan parkeren. Wat handig was omdat mijn ouders mijn neefje (hij is jonger, maar wel een kop groter) Sjoerd kwamen brengen. Deze Sjoerd is een echte zeilfanaat, die zelf in september het NK Splash zal varen. Met ons gaat hij komende week zijn eerste echte zeilervaring, namelijk op zout, opdoen.
Met mijn ouders en de hele crew uit eten geweest in Harlingen. “Nooitgedagt” is zeker aan te raden, lekker eten en leuke bediening. Net nog kopje koffie aan boord gedaan en nu niet te laat naar bed. Morgen naar Terschelling.